„Obyś żył w ciekawych czasach” – brzmi stare, chińskie przekleństwo. Oceny naszych czasów dokonają potomni, pod warunkiem, że dożyją dni, w których refleksja nad przeszłością będzie istotna, choćby tak samo, jak jest dla nas dzisiaj. Nowy, rodzący się na naszych oczach, porządek świata prowokuje nas do nieco nostalgicznego spojrzenia wstecz. Tego rodzaju tęsknota za swoistym „rajem utraconym”, pod postacią powidoków miejsc i nie-miejsc, objawia się w twórczości Wojciecha Tylbora-Kubrakiewicza. Jego grafiki, poza doskonałą warstwą pikturalną, posiadają także płaszczyznę narracyjną, odnoszącą się wprost do topografii tzw. Środkowego Zachodu Stanów Zjednoczonych. Rozpoznawalne elementy krajobrazu i charakterystyczne budowle, obecne na wykonanych przez autora linorytach, to toposy, do których artysta chętnie powraca, zabierając w tę podróż również widza. Pośród tych prac jest także realizacja, która pozornie wymyka się kontekstom amerykańskim, a ponadto staje się punktem odniesienia i kluczem do odczytania pozostałych grafik. Mount Sharp przewrotnie przedstawia fragment centralnego wyniesienia w kraterze Gale, położonym nie w Stanach Zjednoczonych, lecz na powierzchni Marsa – planety, która, miejmy nadzieję, jeszcze przez jakiś czas pozostanie wolna od mocarstwowych ambicji, w tym także amerykańskich. Bowiem, cytując jeden z utworów Rammstein’a: „We’re All Living in America”.
Kurator wystawy: Arkadiusz Karapuda
Wojciech Tylbor-Kubrakiewicz
Urodzony w 1974 roku w Warszawie. W latach 1996–2001 studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom w roku 2001 w pracowni prof. Mariana Czapli. Aneks z grafiki warsztatowej pod kierunkiem prof. Rafała Strenta. Od 2001 roku związany zawodowo z Wydziałem Grafiki ASP w Warszawie. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora. W latach 2016–2018 zatrudniony jako Visiting Professor w School of Art, Architecture and Design na Indiana University w Bloomington, USA. W 2019 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego. Profesor ASP.
Jest autorem przeszło dwudziestu wystaw indywidualnych w kraju i za granicą oraz uczestnikiem ponad stu pięćdziesięciu wystaw zbiorowych. W 2024 roku otrzymał wyróżnienie na 20th International Triennial of Graphic Art Frechen w Niemczech. W 2023 roku zdobył Grand Prix na XIII Quadriennale Polskiego Drzeworytu i Linorytu w Olsztynie. W 2018 roku otrzymał Merit Prize na 18th International Print Biennial Exhibit w Tajwanie. W 2015 roku zdobył Grand Prix na 6th Splitgraphic International Graphic Art Biennial w Chorwacji. W roku 2008 zdobył Museums and Collections Services Acquisition Award w konkursie Edmonton Print International w Edmonton w Kanadzie.
Jego prace znajdują się między innymi w zbiorach Uniwersytetu Alberty w Edmonton w Kanadzie, Międzynarodowego Biennale Grafiki Guanlan w Chinach, Narodowego Muzeum Sztuki na Tajwanie oraz Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie.
Więcej o kulturze i sztuce znajdziecie tutaj.


